Zo voorkom je een depressie na een stukgelopen relatie

INGEZONDEN MEDEDELING – De periode na het stuklopen van een relatie is voor iedereen lastig. Je partner was een belangrijk onderdeel in je leven. Hij of zij was een steunpilaar en iemand waar je alles mee kon delen. Wanneer dit wegvalt is verdriet en een sombere stemming een logisch gevolg. Het is niet zeldzaam dat iemand na het uitgaan van een lange relatie depressieve gevoelens krijgt. Dat is logisch en gezond. Wanneer deze gevoelens lange tijd de overhand hebben loopt dit over in een depressie. In dit artikel lees je hoe je voorkomt dat je depressief wordt na het uitgaan van een relatie.

Besef dat het tijd kost om je weer beter te voelen

Het wegvallen van een partner heeft een grote invloed op je leven. Daarom is het belangrijk om te beseffen dat het normaal is om je somber te voelen. Vlak na het stuklopen van een relatie is het mogelijk dat je het gevoel hebt dat het nooit meer beter wordt. Vooral wanneer je al een leven met iemand had uitgestippeld. Accepteer dat het tijd kost om je hier overheen te zetten en je weer beter te voelen.

Zorg voor afleiding en blijf bezig

Het is lastig om aan iets anders te denken wanneer je relatie pas geleden is afgelopen. Desondanks is het belangrijk om dit juist wel te doen. Spreek af met vrienden en familie om over je situatie te praten. Hierdoor vervang je voor een deel de menselijke interactie die je bent verloren. Een oude of nieuwe hobby oppakken is eveneens een goed idee. Het geeft je de kans om je op andere zaken te richten. Na verloop van tijd voel je je vanzelf beter. Bovendien ontstaat het bewustzijn dat er andere dingen in het leven zijn.

Hou een vast schema aan

Dit is een tip die bij alle vormen van een opkomende of bestaande depressie nuttig is. Met een vast schema voelen mensen zich beter. Let er bijvoorbeeld op dat je gezond en regelmatig blijft eten. Voldoende beweging is onmisbaar om je gelukkig te voelen. Hetzelfde geldt voor je slaappatroon. Probeer een vast slaapritme aan te houden. Sta vooral niet te laat op. Want daglicht gaat depressieve gevoelens tegen. Met een vast ritme is het bovendien makkelijk om de bovenstaande tip op te volgen.

Lees hier hoe je de liefdesverdriet fases snel en efficiënt doorloopt.

Afbeelding van press 👍 and ⭐ via Pixabay

Reageer op dit onderwerp