Tentoonstelling Must See Nederlandse iconen in een nieuw jasje. Het Zuiderzeemuseum presenteert 15 toptalenten

ENKHUIZEN – Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen presenteert van 2 april tot en met 24 oktober 2021 in het binnen- en buitenmuseum een actuele thematentoonstelling waarin toerisme centraal staat. Curator Anne van der Zwaag selecteerde voor de expositie Must See 15 designers, kunstenaars, modevormgevers en fotografen. Alle deelnemers maakten speciaal voor deze tentoonstelling een kunstinstallatie geïnspireerd op een bekend Nederlands icoon. Must See biedt bezoekers een verrassende tour langs onder andere molens, klompen, dijken, bloemen en Hollandse luchten. 

Vakantie in eigen land
Nederland staat wereldwijd bekend om koeien, kaas en klederdracht. Maar ook onze waterwerken zijn vermaard en het fietsen lijkt hier te zijn uitgevonden. Al in de negentiende eeuw kwamen mensen van heinde en ver naar de toeristische trekpleisters rond de Zuiderzee. En nog steeds zijn buitenlandse toeristen in ons land op zoek naar de bekende Nederlandse iconen. De opkomst van COVID-19 heeft de internationale toeristenstroom aan banden gelegd, maar intussen gaan Nederlanders massaal op vakantie in eigen land. Wat is de oorsprong en betekenis van deze oer-Hollandse beeldcultuur en hoe kijken we hier vandaag de dag tegenaan? Dit zijn vragen die een rol spelen in de tentoonstelling Must See.

Nieuw perspectief
Voor de tentoonstelling creëerde landschapskunstenaar Elmo Vermijs van een windmolenwiek een reusachtig observatorium op de dijk in het buitenmuseum. De wiek vormt een grote kijker die de schoonheid van onze Hollandse luchten in beeld brengt. Maar het werk is ook een kritische kanttekening bij het groeiende aantal windturbines en de manier waarop ze het landschap veranderen. Niet ver van deze locatie heeft ontwerper Jólan van der Wiel in de oude wierschuur een indrukwekkende audiovisuele installatie gerealiseerd. Hier start een reis door de tijd. Met innovatieve projecties op schelpen maakt hij zichtbaar hoe het Nederlandse landschap zich heeft ontwikkeld onder invloed van de mens. Even verderop, op weg naar het oude vissersdorp, heeft Bart Schalekamp een groot kinetisch kunstwerk gemaakt, geïnspireerd op de fiets – vroeger een onmisbaar en waardevol transportmiddel – tegenwoordig goed voor 23 miljoen exemplaren in ons land. Het modecollectief Das Leben am Haverkamp ging op zoek naar de locaties waar pandjes uit het museum ooit hebben gestaan en interviewde voor Must See de huidige bewoners van de oude locaties. Ze combineren, in gedaantes die verspreid over het museum te vinden zijn, klederdracht van vroeger met accessoires van de bewoners van nu.

Eigentijdse interpretaties

In het binnen- én buitenmuseum laat de tentoonstelling Must See de bezoeker op een andere manier kijken naar bekende Nederlandse iconen die hebben bijgedragen aan het typische beeld van Nederland in het buitenland. Beeldend kunstenaar Leslie Nagel neemt de oude Vogelhoeksmolen als startpunt voor een bijzonder kunstwerk dat beweegt op de wind. Sander Wassink richt zich op de Hollandse properheid en plaatst met een reeks zeepsculpturen hygiëne in een eigentijds perspectief. Ontwerpduo Kars+Boom ontrafelt de geschiedenis en betekenis van kaas in een enorme blokkenpuzzel op het plein aan de stadsgracht – van het maakproces en de samenstelling, tot de handel en de toekomst van dit bekende exportproduct.

Echt en nep

In de tuin van het binnenmuseum creëert Bastiaan de Nennie een aantal grote kunstbloemen met een eigen 3D-printer. Hij scande objecten uit de museumcollectie en modelleert hiermee nieuwe bloemen, zoals een wel heel verrassende tulp. Voor het atrium van het museum ontwierp modevormgever Lisa Konno een opvallende mobiel waarin de klomp centraal staat. Ieder ontwerp is gemaakt van een ander soort klomp: van kleine sleutelhangers tot bruidsschoenen en de bekende plastic Crocs. Ook de installatie van fotograaf Folkert Koelewijn en Teuntje Fleur gaat over echt en nep. Zij registreerden rond het IJsselmeer niet de must sees, maar de toeristen zelf. Hoe gedragen we ons op vakantie en welke invloed hebben jaren van massatoerisme op onze verwachting en beleving? Zien we alleen nog wat we willen zien? Alle 15 kunstinstallaties in het museum geven een eigen invulling aan het thema Must See.

Deelnemers en iconen

Lex Pott – visserij, Kars+Boom – kaas, Leslie Nagel – molens, Bart Schalekamp – fietsen, Bastiaan de Nennie – bloemen, Elmo Vermijs – Hollandse luchten, Lisa Konno – klompen, Das Leben am Haverkamp – klederdracht, Boris Maas – water, Maze de Boer – koeien, Dana Dijkgraaf – ansichtkaarten, Sander Wassink – properheid, Suzan Hijink – souvenirs, Jólan van der Wiel – dijken, Folkert Koelewijn en Teuntje Fleur – toeristische trekpleisters.

Must See Zuiderzeemuseum

De tentoonstelling is te zien van vrijdag 2 april t/m zondag 24 oktober 2021. Tickets zijn 18 euro (13 jaar en ouder), 12 euro (4 t/m 12 jaar), 0 t/m 3 jaar gratis, CJP 12 euro, Museumkaart, BankGiro Loterij VIP-kaart en vrienden Zuiderzeemuseum gratis.

Kijk op Zuiderzeemuseum.nl voor actuele informatie. Must See wordt mede mogelijk gemaakt door BankGiro Loterij, Stichting Stokroos en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Must See is een concept van Anne van der Zwaag in opdracht van het Zuiderzeemuseum.

Reageer op dit onderwerp