Enkhuizen Actueel

Foto: Roos Bähr

Algemeen

KNRM-schipper Johan Greiner: ‘Er zijn weleens acties waarvan je later wakker ligt’

ENKHUIZEN – Op woensdagavond 17 juli hadden de bemanningsleden van KNRM reddingstation Enkhuizen oefenavond. Hiervoor ging een aantal redders het IJsselmeer op voor een vaartraining. Ook Enkhuizen Actueel stapte aan boord van reddingboot Watersport en sprak met schipper Johan Greiner.

‘Iedereen moet eigenlijk alles kunnen aan boord’, vertelt Johan. ‘Je weet namelijk nooit precies wie er op de stoep staan als het alarm afgaat. We hebben minimaal zes mensen nodig om met beide boten te kunnen uitrukken. Vandaar dat we alle opstappers zo breed mogelijk opleiden en we deze avond ook de minder ervaren mensen laten varen. Uiteindelijk valt elke keer weer alles op z’n plek. Op het moment dat de pieper gaat, bedenk ik onderweg naar de reddingboot een plannetje in mijn hoofd. Ik denk na over het soort actie, de weersomstandigheden en de bemanning die aan boord stapt. Eenmaal aan boord informeer ik iedereen en vanaf dan kan het gas erop en ter plekke stel je het plan zo nodig bij.’

Tekst loopt door onder de foto

Foto: Roos Bähr

Sinds 1 januari schipper

In 2000 is Johan bij de KNRM gegaan. ‘Op een gegeven moment kwam ik een oud-schoolgenoot tegen en hij was hier al bemanningslid. Hij vertelde me dat ze mensen zochten. Ik had totaal geen ervaring met watersport, geen papieren, helemaal niks. Toch leek het mij wel wat en wilde ik het proberen. Ik moest net als ieder ander drie maanden op proef. Dan wordt er gekeken of je binnen de groep past. Sindsdien heb ik alles geleerd, alle papieren gehaald en nu ben ik zelfs sinds 1 januari van dit jaar schipper. In die functie ben ik verantwoordelijk voor de operationele inzetbaarheid en heb ik de leiding tijdens de acties. Hiervoor was ik al een aantal jaren plaatsvervangend schipper. De nieuwe functie bevalt mij goed, ondanks dat het begin erg hectisch was.’

De KNRM beïnvloedt zeer zeker Johans dagelijkse leven. ‘Dat geldt niet alleen voor mij, maar voor mijn hele gezin. De pieper kan elk moment van de dag afgaan. Omdat ik schipper ben, moet ik eigenlijk altijd komen. 24/7 ben je ermee bezig dat het alarm af zou kunnen gaan.

Vroeger toen mijn zoon nog klein was, woonden we gelukkig naast een heel lieve buurvrouw die altijd thuis was. Als de pieper ging, dan zette ik hem bij wijze van spreken over het hekje en kon ik snel gaan.’

Tekst loopt door onder de foto

Foto: Roos Bähr

75 jaar KNRM reddingstation Enkhuizen

Dit jaar bestaat reddingstation Enkhuizen 75 jaar. ‘Op 19 mei 2019 vierden we ons jubileum. We hadden hiervoor een receptie georganiseerd voor onze buurstations en hulpverleningsdiensten waarmee we samenwerken. Dus de politie, brandweer, ambulance en de kustwacht. Het is een bescheiden en gezellige middag geworden. Ons reddingstation bestaat uit 32 vrijwilligers. Van hen varen er 20 en de andere 12 verrichten werkzaamheden aan de wal. Dit varieert van schoonmaakwerk tot het opvangen van ambulancepersoneel en het plaatselijk bestuur.’

Begin 2015 kwam de eerste vrouw, Bregje Willems, bij KNRM station Enkhuizen. ‘Voor een aantal heren was het wel even wennen dat ik erbij kwam. Sommigen waren er nog niet helemaal van overtuigd of een vrouw bij de ploeg een goed idee zou zijn, want ze waren bang voor een heel andere groepsdynamiek. Aangezien het station altijd wel op zoek is naar bemanning, mocht ik toetreden. Dit bleek een groot succes en een half jaar later kwam Greetje, de tweede vrouw, erbij. In het begin wilden de mannen nog weleens een handje geven als we van boord stapten, maar ze wisten al snel dat dat niet nodig is. We zijn allemaal gelijk aan elkaar.’

Tekst loopt door onder de foto

Foto: Roos Bähr

100 uitrukken per jaar

Het station staat in de top 5 drukste reddingsstations van Nederland. ‘Enkhuizen ligt erg centraal’, vertelt Johan. ‘We grenzen aan het IJsselmeer en bevinden ons dichtbij het Markermeer. Het Krabbersgat is het drukst bevaren kanaal door pleziervaart van Nederland. Het is zo dat waar veel scheepvaart is er ook veel dingen gebeuren. Daarnaast helpen we ook vaak buurstations, zoals Marken, Urk, Hindeloopen en Medemblik. Uiteindelijk zorgt dit bij elkaar opgeteld ervoor dat we zo’n 100 keer per jaar uitrukken.’

Heftige acties

‘Je hebt weleens acties waar je ’s nachts wakker van ligt. Bijvoorbeeld uitrukken waar kinderen en bekenden bij betrokken zijn. En reanimaties zijn soms moeilijk. Dit voorjaar hadden we nog te maken met een man die bekend was bij velen van ons en een paar jaar geleden was er een ongeval waarbij een jongetje zijn hand had verloren. Dat is natuurlijk heel naar. Een overleden iemand vinden die lang in het water heeft gelegen, wil je ook niet te vaak meemaken. Je weet dat zodra je aan boord stapt, je moet handelen. Dan val je terug op alle trainingen die je jarenlang hebt gedaan. We vinden het ook heel belangrijk om direct na zo’n actie goed na te praten.’

Tekst loopt door onder de foto

Foto: Roos Bähr

Des te meer wind, des te beter

Eigenlijk is Johan nooit bang en dat komt voornamelijk omdat iedereen heel goed getraind is. ‘Je weet van iedereen het kunnen, je weet wat het materiaal kan en we kennen het IJsselmeer. Juist als er windkracht 9 staat, dan gooi ik er een WhatsApp-berichtje uit waarin staat hoe laat gaan we oefenen. Als het dan voor iemand te zwaar wordt, dan kunnen we teruggaan. Als het een echte uitruk is dan kan dat niet, dan moeten we door. Hoe harder het waait, des te mooier ik dat vind. Mensen redden is mooi en dankbaar werk. Zodra we aankomen bij de personen in nood zie je in hun ogen dat ze blij zijn dan we er zijn. Daarnaast is natuurlijk erop uitgaan met de boot en het kameraadschap binnen de groep fantastisch.’

KNRM, redden en helpen op het water. Ruim 1300 vrijwilligers staan 24/7 klaar om mens en dier te redden. Het is goed om te weten dat de KNRM uitsluitend bestaat door donaties en géén subsidies ontvangt.

Foto: Roos Bähr

 

Reageer op dit onderwerp

Uw banner hier?



Uw banner hier?