Enkhuizen Actueel

Gezondheid

‘Digital Wendy’ tegen onzekerheid en isolatie bij ouderen

ENKHUIZEN – De ‘Digital Human’ is een door kunstmatige intelligentie (AI) aangedreven maar levensecht persoon die menselijke gesprekken kan voeren door te zien, horen, en begrijpen. Het bezit en simuleert, met een vriendelijke stem en gezichtsuitdrukkingen, de beste delen van menselijke interactie – waaronder conversatie, communicatie, en emotie. Ook begrijpt het de context van een gesprek.

Nu veel ouderen thuis zitten en dagelijks contact moeten missen, kan een Digital Human een deel van die gemiste menselijke interactie vervangen. Tegelijkertijd kan het een efficiënte bron van informatie zijn, omdat gesproken tekst beter overkomt dan platte tekst. Deze pilot met Wendy is een eerste stap naar een nieuwe manier van informatievoorziening in de toekomst. Een toekomst waarin de mens centraal staat.

Ontmoet Wendy

Wendy gaat via Omring ouderen helpen in deze COVID-19 (corona) tijden. In eerste instantie neemt Wendy ouderen mee in de laatste corona-maatregelen en beantwoordt zij de meest voorkomende vragen. Ze gebruikt diverse gevalideerde bronnen en geeft eenvoudig uitleg over de situatie en gevalideerde maatregelen. Ouderen kunnen met Wendy communiceren via de meeste apparaten die een internetverbinding hebben, waaronder smartphones.

De volgende stap is om ervoor te zorgen dat Wendy straks breed ingezet kan worden voor alle zorg gerelateerde vragen die mensen voor Omring hebben. Zo kan zij bijvoorbeeld de eerste intake assessments af gaan nemen, of (medische) vragen slim routeren naar de juiste medewerker.

Wendy verwijst naar de privacy regels en vraagt om geen persoonlijke en medische gegevens achter te laten. Mocht iemand dat per ongeluk toch doen, worden deze gegevens niet gebruikt en verwijderd.

Wendy is tot 15 juni bereikbaar. Als Wendy het antwoord niet weet verwijst ze naar de Omring Klantenservice, inclusief contactgegevens.

Wendy gaat verder dan reguliere Chatbots

Wendy wordt getraind met iedere vraag die haar wordt gesteld en zal daardoor steeds meer ontbrekende antwoorden signaleren. Wendy wil ook graag gezellige zaken bespreken en zal op den duur tevens het gesprek aangaan over het weer of helpen met het kiezen van iemands favoriete muziek. Ze praat nu al over wat ditjes en datjes, zoals “hoe gaat het?” en “waar kom je vandaan?”.  Wendy kan ouderen helpen met de routine van de dag en zal op steeds meer onderwerpen voor mensen thuis een gesprekspartner zijn en zo helpen eenzaamheid te verminderen.

De technologie

Onderliggend aan de visuele aspecten van Wendy, wordt er gebruik gemaakt van chatbot-technologie. De specialisten van Omring en Deloitte werken samen met UneeQ. Dit is een scale-up die vooroploopt in de ontwikkeling van het Digital Human platform. Hier zijn alle gezichtsuitdrukkingen, het uiterlijk en de stem van Wendy op ontwikkeld. UneeQ heeft geholpen om deze COVID-19 Digital Human mogelijk te maken.

Reageer op dit onderwerp

Uw banner hier?



Uw banner hier?