De belangrijkste elementen voor een SEO specialist

Een SEO specialist kan zorgen voor meer online vindbaarheid voor jouw (nieuwe) website. Het is soms moeilijk voor bedrijven om de juiste SEO specialist te vinden, omdat er nog geen tot weinig officiële accreditaties beschikbaar zijn voor deze specialisme. Goed om te weten voor deze bedrijven is dat een SEO specialist multidisciplinair te werk moet kunnen gaan. Er zijn namelijk verschillende facetten op het gebied van SEO en de vindbaarheid van een website die meewegen. Dat zijn content, techniek én linkbuilding. Alle drie deze disciplines zijn belangrijk en dit moet iedere SEO specialist in de praktijk meenemen. 

Content

Content is belangrijk. Je kan niet lukraak meer je content schrijven en op een landingspagina zetten. De content moet informatief en adequaat zijn. Het is belangrijk een gedegen contentstrategie op te stellen en deze consequent uit te voeren.

Bij content is het belangrijk de zoekintentie van de zoeker in je achterhoofd te houden. Je wilt de vraag die de zoeker heeft zo goed mogelijk beantwoorden op je landingspagina.

Zo kan elke landingspagina antwoord geven op de vraag van de zoeker. Iedere landingspagina telt dus en kan veel relevante bezoekers opleveren. Het belangrijkste bij het schrijven van SEO content is dat het zoekwoord waarvoor je hogerop wilt komen correct worden verwerkt. Denk hierbij aan de standaard on-page SEO factoren zoals headers, meta data en alt teksten. Het zoekwoord is de vraag van de (be)zoeker.

De techniek optimaliseren met een SEO specialist

Waar de content van een pagina vaak het zwaarst meeweegt bij kleine websites, is de techniek “king” bij grotere websites en e-commerce websites. Een SEO specialist zal in de meeste trajecten beginnen met een globale technische website analyse. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.

Allereerst crawled Google een pagina. Een gedeelte van deze pagina wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten (vaak wordt uit een HTML document naar HTML, CSS en JS bestanden gerefereerd voor meer informatie). Deze links komen in de crawl queue. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken, hij gebruikt links zoals bezoekers dit ook doen.

De technische opbouw van een website kan worden gebaseerd op de manier van crawlen van Google. Denk aan rankingsfactoren zoals interne links, website snelheid en mobiele vriendelijkheid.

Nu we alles hebben gehad op de website zijn we bijna klaar. We gaan verder met het werk “rondom” de website, linkbuilding.

Linkbuilding (off-page SEO)

Het werk van de specialist rondom de website is de off-page SEO. Denk aan het verzamelen van reviews, het optimaliseren van Google functies en ook zeker aan het verkrijgen van links van andere websites.  Off-page SEO is de aaneenvoeging op on-page SEO.

Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites. Deze links geven autoriteit aan je website waardoor je sneller in de zoekmachine hogerop kan komen.

Linkbuilding laat aan Google zien dat andere websites naar jouw website verwijzen, omdat ze jouw content waardevol vinden en dit graag willen delen met hun bezoekers. De andere websites verwijzen naar jouw website door middel van een hyperlink. Om kwalitatieve links te verkrijgen raden wij linkbuilding uitbesteden bij een SEO specialist aan.

De combinatie

Een SEO-specialist gaat dus multidisciplinair te werk door deze drie elementen aansluitend aan elkaar uit te voeren. Het is belangrijk om aan alle drie deze elementen te denken wanneer er een complete SEO-strategie wordt uitgevoerd. Zo kan hier het maximale uitgehaald worden.

Welke elementen zwaarder wegen dan de andere binnen de SEO is moeilijk te zeggen. Het verschilt per website, branche en doelstelling van die website.

Geschreven door Ralf van Veen.

“Ik ben als allround freelance SEO specialist werkzaam voor een breed scala aan klanten. Ik richt mij op alle facetten van zoekmachine optimalisatie, waaronder technische SEO, SEO content en linkbuilding.

Vanaf 2012 ben ik werkzaam in de SEO. Door deze ervaring kan ik vaak al snel zien wat het laaghangend fruit is en wat er aan de SEO van een website kan worden gedaan.”

Reageer op dit onderwerp