14 C
Enkhuizen
15 oktober 2019 21:38
Enkhuizen Actueel
Column

Column Jet Rood: ‘Een ogenblik geduld alstublieft’

Vanmorgen belde ik in verband met een project waar ik mee bezig ben naar een overheidsinstantie. Het betrof slechts de vraag waar ik mijn mail met daarin een vraag aan één van hun medewerkers naar toe kon sturen. Mij was een mailadres bekend maar ik wist niet of die nog in gebruik was. Ik heb zo’n half uur via de speaker van mijn telefoon vernomen dat alle medewerkers in gesprek waren en dat ik zo spoedig mogelijk zou worden geholpen. De man die ik uiteindelijk aan de lijn kreeg kon mij vertellen dat ik diende in te loggen op hun landelijke website om via mijn berichten het bericht te kunnen versturen.

Mijn ongeduld had het niet gemakkelijk. Want een half uur wachten aan de lijn voor een eenvoudige vraag is best wel van de zotte. Maar ik was ook een beetje zenuwachtig omdat ik een verleden met deze instantie heb. Het was best wel een confronterend dingetje. Dat de man aan de lijn vriendelijk en geduldig was maakte het wel gemakkelijker. Afijn, het is me gelukt. Het bericht is verstuurd en nu maar afwachten of hetgeen ik voor ogen heb haalbaar is. Het zou een wonder mogen heten.

De communicatiemiddelen- en methoden zijn sinds mijn kinderjaren ontzettend veranderd, en haast niet meer te volgen. Voorheen kon je alleen contact hebben via de telefoon, middels brieven of een ansichtkaart. Wanneer je tijdens het bellen niemand thuis trof had je pech en dan moest je opnieuw proberen te bellen om in contact te komen. Voor bedrijven was dit waarschijnlijk helemaal wel lastig. Dan kijk ik met name even naar bedrijven die zaken doen met bedrijven uit andere landen waar het tijdsverschil zo groot is dat de contactmomenten buiten de kantoortijden vallen.

Om het bellers makkelijker te maken om in contact te komen kwam er een antwoordapparaat op de markt. Op dit apparaat kon je inspreken wanneer je de beller niet kon bereiken en een bericht achterlaten. Zo wist de gebelde in ieder geval wie geprobeerd had contact te zoeken. De opvolger van het antwoordapparaat was de voicemail.

De eerste methode om tekst te kunnen versturen via de telefoon ging via sms. Tegenwoordig is deze methode nog beschikbaar op telefoons maar volgens mij gebruiken particulieren deze methode bijna geheel niet meer. Althans, dat is mijn ervaring. Ik krijg alleen een sms die mij herinnert aan een afspraak of een commerciële aanbieding van bedrijven waar ik wel eens iets besteld heb. Maar ook krijg ik een sms wanneer het gaat om bevestigingen van wachtwoorden of codegetallen om in te loggen bij bijvoorbeeld DigiD. In 2022 bestaat de sms-communicatiemethode dertig jaar.

Er zal nog een enkeling zijn die niet in het huidige Whatsapp- of Messengertijdperk is beland,  en die de sms-methode nog gebruikt. Messenger en Whatsapp zijn immens populair. Je kunt middels deze communicatievormen bellen, beeldbellen en documenten, video’s en foto’s versturen. En dit op elk tijdstip van de dag, waar je maar wilt.  Het is een hele directe manier van communiceren. Hiervoor hoef je niet zo lang te wachten en om elke zoveel minuten te horen dat je even geduld moet hebben.

Heeft u een tip of foto mail deze naar redactie@enkhuizenactueel.nl Vergeet er niet bij te vertellen waar de foto is genomen en waar het overgaat.

Reageer op dit onderwerp