Enkhuizen Actueel

V.l.n.r.: Frank van Dansik, commercieel manager SIMpc, Dennis Wiggelaar, manager Dagelijkse Bankzaken Rabobank West-Friesland, Jeanet Lakeman, manager somatische afdelingen omring locatie Lindendael, Diana Batteljee, gebiedsmanager Wilgaerden/Leekerweidegroep

Bedrijven

Bewoners en zorgverleners Omring en Wilgaerden/Leekerweide geholpen met tablets en mondkapjes van de Rabobank

HOORN – De coronacrisis brengt een nieuwe schaarste met zich mee, als het gaat om het terugbrengen van gezondheidsrisico’s en gevaren van sociale isolatie. Want waar haal je mondkapjes voor jouw personeel en communicatiemiddelen voor de kwetsbare cliënten vandaan? Rabobank West-Friesland en Secure Internet Machines B.V. maakten vandaag gezamenlijk een gebaar naar de zorgverleners en cliënten van Omring en Wilgaerden/Leekerweide door beide resp. 4.000 mondkapjes en 27 communicatiepakketten te schenken. 

Communicatiepakketten

“Voor bewoners van onze verzorgingstehuizen zijn het moeilijke tijden. Ze hebben sinds 19 maart geen bezoek mogen ontvangen en dit brengt veel verdriet met zich mee”, licht Jolanda Buwalda Voorzitter van de Raad van Bestuur van Omring toe. “Ondanks de warme zorg en aandacht van onze medewerkers voor onze cliënten willen wij niet dat het eenzaamheidsvirus toeslaat. Daarom is het fijn dat wij deze tablets in ontvangst mogen nemen zodat bewoners toch contact kunnen hebben met hun naasten en dierbaren.”

Een van de weinige mogelijkheden om contact te hebben met de familie is via beeldbellen. Daarom stellen Rabobank West-Friesland en Secure Internet Machines bv uit Heiloo gezamenlijk 20 communicatiepakketten hiervoor beschikbaar aan zowel Omring als WilgaerdenLeekerweideGroep. Met dit complete pakket inclusief tablet/smartphone is het echt voor iedereen, ongeacht leeftijd of ervaring mogelijk om in verbinding te blijven met de buitenwereld. ‘En de helpdesk staat de gebruiker ten dienst om zoveel ondersteuning te bieden als nodig mocht blijken, zegt Ruud Storms, eigenaar van SIMpc. “Dit ontlast het verzorgend personeel van het tehuis ook weer een beetje”.

‘We zien al mooie contacten ontstaan op de plekken waar we beeldbellen nu al inzetten. De glinstering in de ogen van de bewoners en weer even contact met de familie doet veel. We kunnen deze manier van communiceren zowel in onze woonzorgcentra inzetten als op onze woningen voor mensen met een beperking of bij mensen die thuiszorg krijgen. Gelukkig komen er steeds meer alternatieven beschikbaar voor de contactmomenten. Het geeft onze cliënten weer dat beetje extra aandacht waar ze zo lang naar uit hebben gekeken’, vertelt Iris van Bennekom, Raad van Bestuur van WilgaerdenLeekerweideGroep.

Mondmaskers

Naast de tablets ontvangen beide organisaties ook een voorraad, door hen zelf goedgekeurde, mondmaskers. “Toen wij de mogelijkheid kregen deze mondkapjes aan te kopen, hebben we dat onmiddellijk gedaan. Als coöperatie willen we daar waar we kunnen een bijdrage leveren aan het welzijn van de inwoners van onze regio. Dat zijn ook heel vaak onze klanten. Via partnerpartijen als Omring en Wilgaerden weten we zeker dat de mondkapjes op de plek terecht komen waar de nood het hoogste is. Ter bescherming van de zorgverleners maar zeker ook van hun cliënten, aldus Ronald Bleeker, Directievoorzitter Rabobank West-Friesland.

Reageer op dit onderwerp