15 kunstenaars en designers steken in het Zuiderzeemuseum Nederlandse iconen in een nieuw jasje

ENKHUIZEN – De tentoonstelling Must See in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen is klaar voor opening. Vanaf het moment dat musea weer open mogen voor publiek tot en met 24 oktober 2021 toont het museum maar liefst vijftien installaties op het gebied van kunst, design, mode, grafisch ontwerp, fotografie, nieuwe media en landschapskunst. De tentoonstelling met het thema toerisme als uitgangspunt laat de bezoeker op een andere manier kijken naar bekende Nederlandse iconen. Veel iconen als klederdracht, klompen en visserij vinden hun oorsprong in het Zuiderzeegebied en hebben bijgedragen aan het typische beeld van Nederland in het buitenland. Het concept voor de tentoonstelling werd ruim een jaar geleden bedacht en blijkt actueler dan ooit.

Interactieve installaties

Voor het eerst sinds lange tijd vindt er in het Zuiderzeemuseum weer een groepstentoonstelling plaats in zowel het binnen- als buitenmuseum. Curator Anne van der Zwaag nodigde vijftien kunstenaars en designers uit om een site-specific kunstwerk te maken over Nederlandse iconen als molens, kaas en bloemen. Ontwerper Lex Pott boog zich over de ‘Visserij’ en creëerde een betoverend, gekleurd net dat als een grote sculptuur boven het taanveld hangt. Beeldend kunstenaar Maze de Boer nam het icoon ‘Koeien’ voor zijn rekening en bedacht voor de oude boerderij ‘Baard’ twee installaties: een interactieve symfonie getiteld ‘Stemvee’ en een kinetisch kunstwerk opgebouwd uit overstromende melkbussen – een visuele verwijzing naar massaconsumptie. In de Markerhaven is de ‘Windwijzer’ van jong talent Boris Maas te vinden, waarin Nederland als waterland centraal staat. Maas maakte een grote spiegel die bewegend op de wind naar bakboord en stuurboord wijst.

Eigentijds

Sander Wassink vertaalde de Nederlandse properheid naar een eigentijdse installatie die ook gaat over hygiëne anno 2021. Hij plaatste meerdere zeepsculpturen op de oude boenstoepjes in het museum als verwijzing naar de wasdagen van weleer en naar het veelvuldig handenwassen van tegenwoordig. Bij de visrokerij kunnen bezoekers gebruikmaken van een van de zeepsculpturen. De meer dan 140 authentieke, historische gebouwen van rond de voormalige Zuiderzee vormen het toneel, en de collectie van het Zuiderzeemuseum vormt het uitgangspunt voor de eigentijdse installaties van deze Must See

Creatieve cross-overs

In het binnenmuseum spelen meerdere kunstenaars met de rijke collectie van het Zuiderzeemuseum. Grafisch ontwerper Dana Dijkgraaf deed uitgebreid onderzoek naar oude ansichtkaarten en hoe die het beeld van Nederland hebben bepaald. In een multimediale installatie opgebouwd uit vijf reusachtige ansichtkaarten, combineert ze oude foto’s en filmfragmenten met eigentijdse beelden, illustraties, animaties en muziek. Illustrator Suzan Hijink boog zich over een toeristisch icoon dat al eeuwenoud is: het souvenir. Ze creëerde een panorama waarin dezelfde afbeeldingen steeds terugkomen, ook wel bekend als het ‘Droste-effect’.

Ontdekkingsreis

De deelnemende kunstenaars en ontwerpers laten de bezoekers op een verrassende manier kijken naar wat als typisch Nederlands wordt gezien. Hierbij speelt ook het spanningsveld tussen authentiek en namaak een rol, en tussen ouderwets en eigentijds. Toerisme ontstond in de late negentiende eeuw en is uitgegroeid tot een van de meest winstgevende bedrijfstakken ter wereld. Door het COVID-19-virus gaan mensen nu ook vaker op vakantie in eigen land. Bezoekers van het Zuiderzeemuseum kunnen Nederland deze zomer nog beter leren kennen. Ook kinderen kunnen aan de hand van een reisverslag als echte toeristen op zoek naar de Must See in het museum. Met behulp van gerichte kijkopdrachten leren zij details over de iconen.

Deelnemers en iconen

Lex Pott – visserij, Kars+Boom – kaas, Leslie Nagel – molens, Bart Schalekamp – fietsen, Bastiaan de Nennie – bloemen, Elmo Vermijs – Hollandse luchten, Lisa Konno – klompen, Das Leben am Haverkamp – klederdracht, Boris Maas – water, Maze de Boer – koeien, Dana Dijkgraaf – ansichtkaarten, Sander Wassink – properheid, Suzan Hijink – souvenirs, Jólan van der Wiel – dijken, Folkert Koelewijn en Teuntje Fleur – toeristische trekpleisters.

Must See 

De tentoonstelling is te zien vanaf het moment dat musea weer open mogen voor publiek tot en met zondag 24 oktober 2021. Tickets zijn 18 euro (13 jaar en ouder) of 12 euro (4 t/m 12 jaar en met CJP). Kinderen tot en met 3 jaar, Museumkaarthouders, bezoekers met een BankGiro Loterij VIP-kaart en vrienden Zuiderzeemuseum mogen gratis naar binnen.

Openingsdagen en -tijden: Maandag tot en met zondag 10:00 – 17:00 uur. Kijk op Zuiderzeemuseum.nl voor informatie over tickets, route en dergelijke.

Reageer op dit onderwerp